Van top Restaurant naar afhaalloket binnen veertien dagen

Afhaalmaaltijd Broca Media
Foto Mihlo Baerts (Baerts Media)
Purmerend – De horeca ondervindt nog dagelijks de pijn waarmee zij geconfronteerd worden. Binnen een paar uur sluiten dat ging nog, maar wat dan.

Dat de horeca kraakt en piept onder het door de overheid opgelegde sluiten behoeft allang geen betoog meer. Overal in Purmerend is de anders zo roerige binnenstad nu ijzig stil. De terrassen gesloten en het publiek is met al haar gezelligheid verdwenen. Aan het einde van de dag kan je in de stad een kogel afschieten zonder iemand te raken. Het is zichtbaar uitgestorven en surrealistisch stil.

De weinigen die de stad nog opzoeken gaan daar gericht heen of hebben een afspraak voor personal shopping. Dat is op uitnodiging een zaak bezoeken en winkelen. Maar er zijn ook winkeliers die helemaal hun beroep niet meer kunnen uitoefenen. Denk maar aan de kappers, tatoeëerders en pedicuren. De zogenaamde contact beroepen hebben het moeilijk. Toch horen wij hier en daar een opgewekt geluid.

Opknapbeurt

Verschillende ondernemers hebben juist nu de tijd voor die broodnodige opknapbeurt van hun zaak. Bouwmarkten profiteren hier weer van. Heel wat liters verf en meters behang zijn al verwerkt om straks met frisse moed de zaak weer te kunnen openen.

Maar hoe gaan de ondernemers om met hun weggevallen omzetten. Een bijdrage van de overheid is natuurlijk leuk, maar niet zaligmakend. De vertrouwde omzet gaf meer zekerheid. Daarbij komt dat veel ondernemers nooit geleerd hebben hun hand op te houden. Dat zijn de van huis uit harde werkers die vaak de zaak overnamen van hun ouders.

Afhaalmaaltijden

Spijkerman en nog een aantal zaken zoals Kriti verkopen tegenwoordig afhaalmaaltijden. Dat zijn niet de aantallen die deze zaken gewend zijn, maar zij doen dat om hun vaste klanten te kunnen bedienen. Want dat is wat zij willen. Binding houden met hun klanten.

Gisteravond gingen wij een kijkje nemen bij Restaurant Spijkerman. Betalen aan de voorzijde en afhalen aan de zijdeur. Alles ging er heel gedisciplineerd aan toe en overal was aan gedacht. Na elke pinbetaling werd het apparaat met alcohol schoongemaakt. De dame bij de kassa had de grootste lol, “eindelijk weer onder mijn collega’s”, wist zij onze verslaggever te melden.

Ouderwets goed

In de keuken stonden drie koks die alle bestellingen met de grootst mogelijke zorg bereiden. Eenmaal afgerekend moesten de klanten even buiten en op onderlinge afstand van elkaar wachten op hun begeerde warme maaltijd. Eenmaal ontvangen ging iedereen thuis genieten van een ouderwets goede Spijkerman maaltijd.

Zoals gewoonlijk was Frans in de zaak om zijn gasten met een vriendelijk woord toe te spreken. Verslaggever Ab van den Hazel ging namens Broca Media even rustig met Frans Spijkerman zitten voor een kort interview. Zie hier de beelden van de man die het gezicht van Purmerend bepaalde.