Onze Brownies & Downies zijn in nood laten wij ze alstublieft helpen

Brownies & Downies moet openblijven

Restaurant Brownies & Downies Broca Media.nl
Foto: Pixabay

Purmerend/Beemster – Soms daalt nieuws pas na een paar dagen in. En dat is precies wat er gebeurde.

Afgelopen zaterdagmorgen las ik op mijn computer de kranten van de achter ons liggende week. Zoals gewoonlijk veel moord en doodslag en weinig positief nieuws. Slecht nieuws scoort nu eenmaal beter dan goed nieuws.

Mijn aandacht werd getrokken door de sluiting van het restaurant Brownies & Downies. Het personeel bestaat voor het overgrote gedeelte uit mensen met een beperking. Hierdoor hebben zij een achterstand op de arbeidsmarkt, maar zijn in alle opzichte meer dan geweldig.

Ze zijn trouw en liefdevol. Hebben maar één agenda en mogen je of niet. Het werk wat ze doen, doen ze met overgave, maar begrensd door wie ze zijn. Dat ze zeer waardevol zijn voor onze samenleving hoeft geen betoog.

Odion

Nu wil het geval dat ik persoonlijk de afgelopen negen maanden werk met jongens en meiden van Odion. Waarbij opgemerkt, ‘het is een verademing en een voorrecht.’ Tevreden met de juiste aandacht gaan ze voor je door het vuur.

Na het bekende knippen en scheren, toog ik samen met mijn vrouw richting het restaurant om er eens een kijkje te nemen en een hapje te eten. Gelaten dacht ik eraan hoe we het sluiten van deze zaak konden voorkomen. Dat is een beetje een Amsterdamse gewoonte, direct praktische hulp bieden en klaar staan voor mensen die dat nodig hebben.

Voor ik van huis vertrok plaatste ik een oproep op FaceBook om Purmerenders op te roepen vandaag een kopje koffie of een broodje te gaan kopen. Mogelijk zouden we in ieder geval vandaag, positief kunnen beïnvloeden.

Een uur of twee later stapten wij de zaak binnen en waren verbaasd. Het etablissement is weergaloos mooi en was voor vandaag druk bezocht. Bijna alle tafels waren bezet. Het personeel liep druk in het rond met allerhande lekkers en straalde van geluk.

Ergens in de hoek vonden wij een plekje en vroegen daarmee om aandacht en die kregen wij. Na aan de begeleidende dame te hebben uitgelegd waarvoor wij kwamen, begon een indrukwekkend gesprek.

Aangeslagen

Heel voorzichtig probeerde zij antwoord te geven maar had de opdracht niet met de pers te praten. Dat heeft zij dan ook niet gedaan. Even later schoof een collega aan en die was meer expliciet en duidelijk aangeslagen door het bericht dat de zaak dreigt dicht te gaan. Maar ook hij hield de lippen redelijk stijf op elkaar.

Even daarvoor had ik al een plan in mijn hoofd om deze zaak open te kunnen houden. Als eerste belde ik Rob Klaucke van Regio Purmerend. Hij is mede-eigenaar van het grootste en bekendste mediaplatform in Noord-Holland.

Rob is een uitstekend collega met het hart op de juiste plaats. Na mijn plannen aan hem te hebben voorgelegd ging hij gelijk accoord met de vraag, “Wil jij met mij samen de publiciteit doen.

Klokkie

Daarna belde ik Marco Klockenbrink. Met hem doen wij ook al jaren zaken. ‘Klokkie’ voor intimi beschouw ik als een van de betere op het gebied van reclame en marketing. Onder zijn bezielende leiding kwam menig evenement of project tot ongekende en succesvolle hoogte. Denk aan de ‘Heilige koe’, op de Koemarkt. Ook Marco twijfelde geen seconde en zegde zijn medewerking om niet toe.

Bij het zien van het aantal lezers op mijn FaceBook berichten werd ik stil, maar wel gesterkt in de gedachte, ‘dit bedrijf mag niet verloren gaan.’ Inmiddels is dit bericht al ruim 22.000 duizendmaal gelezen.

Om de juiste hulp te bieden gaan we maandag contact opnemen met De Prinsenstichting en hen de juiste hulp aanbieden.

Kom over de brug

De actie gaat heten, ‘Purmerend kom over de brug.’ Over de brug komen betekent in Amsterdam de portemonnee trekken. Dat kan door het restaurant te bezoeken of lid te worden van een stichting die geldstroom gaat beheren.

Over de brug komen betekent ook dat wij vanuit het centrum de Melkwegbrug over zullen moeten om de zaak te bezoeken. De mensheid smacht naar positiviteit. Wij smeken u ons te helpen en zoeken:

  • Ouders van mannen en meisjes die daar werken voor mooie en emotionele verhalen.
  • Begeleiders of ex begeleiders die denken te weten hoe het anders zou moeten.
  • Ondernemers die dit restaurant niet als concurrent zien, maar als collega’s in nood hen willen helpen.
  • Inwoners die een financiële poot willen uitsteken.
  • Loodgieters, timmerlieden en ander bouwers die klusjes kunnen doen.
  • Een financieel en zakelijk wonder die niet op zijn bekkie is gevallen en deze durft open te trekken daar waar nodig.
  • Vastgoed eigenaren om mogelijk een ander locatie beschikbaar te stellen. Of de huidige willen financieren.
  • Horeca leveranciers die goederen beschikbaar willen en kunnen te stellen.
  • Een subsidie deskundige die alles, maar dan ook alles uit de kast kan trekken om los te krijgen wat nodig is om deze fantastische groep mensen te helpen.
  • Een bedrijfsjurist die de hele operatie gaat begeleiden.
  • Een onderhandel tijger. Desnoods nemen we de hele zaak over.
  • Media collega’s om de publiciteit tot ongekende hoogte te brengen. Laten we dit samen doen en niet iedereen onafhankelijk zijn eigen gewin zoeken. Daar zijn de belangen te groot voor. En het is vier voor twaalf.

En iedereen die denkt hulp te kunnen bieden op welk terrein dan ook, kom maar op. Denkt u het beter te weten, dat mag ook.

Voorlopige toezeggingen om niet:

Dennis Wever eigenaar Desunode videoproducties, Joey verf eigenaar Fotografie, Rob Klaucke mede-eigenaar Regio Media, Marco Klockenbrink Directeur De Creatieve Hoek, Nathanja van Vemde Social Media Expert Broca Media en Wij Purmerenders en Cees Baerts hoofdredacteur Broca Media.

Dit restaurant mag en kan niet verloren gaan. U mag mij bellen, 06-8370 2258 of mailen: Cees@Brocamedia.nl Houd de FaceBook-groep “Wij Purmerenders, Purmerend & Omstreken Digitale Folder en Regio Purmerend’ of andere sociaal media in de gaten.

Alle eurocentjes gaan naar onze Brownies & Downies Purmerend.  

Anderen bekeken ook is niet van toepassing op dit artikel.

Taal of tikfoutje gezien? Laat het ons weten op: Tikfoutje@Brocamedia.nl