Bert Koopman optiek ziet het weer zitten

kendall-kylie Broca Media
Foto aangeleverd
Purmerend – Wie top opticien zegt, zegt Koopman optiek. Sinds 1890 gevestigd aan de kaasmarkt.

“Het waren donkere dagen, van de ene op de andere dag was de agenda leeg”, zegt een nog steeds onder indruk zijnde Bert Koopman. In januari van dit jaar bezocht hij de Opti 2020 in München. Deze vakbeurs wordt jaarlijks gehouden en is altijd drukbezocht. “Dat was dit jaar anders,” vertelt hij. “De Azië afdeling waar monturen en onderdelen worden verkocht aan de grote jongens, was afgesloten. Dat was al onheilspellend!”

“Het was stiller en niemand wilde mij geloven als ik zei, we krijgen heel wat op ons af met dat virus.” Bij terugkomst in Nederland spreekt Bert met veel collega’s en bijna iedereen verklaard hem voor gek. “Dat waait wel over, dat is al zo vaak gebeurt. Bert houdt zijn hart vast. Binnen drie weken krijgt deze geslepen ondernemer jammer genoeg gelijk.

Lege winkel

Afspraken voor oogmetingen werden afgezegd en nieuwe werden niet geboekt. Het heeft ongeveer één week geduurd voor hij de winkel met pijn in zijn hart dichtdeed. Dit was echt nog nooit gebeurt, de winkel dichtdoen omdat we niet meer wisten wat we moesten. Maar dan, bij de pakken neerzitten zit niet in de aard van deze altijd hardwerkende familie. Dus ook Bert doet wat veel ondernemers doen en pakt het achterstallig onderhoud in zijn zaak aan.

Daarbij wordt gelijk ingespeeld op de komende 1.5 meter economie. Kasten verdwijnen en looppaden worden aangepast. Persoonlijke beschermingsmiddelen als: mondkapjes, kap-bril, handschoenen en hoge hygiëne voor je personeel en klanten. Alles volgens de richtlijnen van het RIVM. Want Bert is ervan overtuigd, “dit gaat lang duren.”

70% omzet weg

Binnen enkele weken keldert de omzet met zo’n zeventig procent, terwijl de onkosten nog op volle toeren doordraaide. Die hebben altijd een lange remweg. “Dat heeft gevolgen voor je onderneming, dat kan niet anders. Bovendien weten we niet wat ons nog boven het hoofd hangt. Het kan zo maar weer anders worden’, zegt hij bedenkelijk. De nieuwe 1.5 meter economie is volop in ontwikkeling en wat dat betreft zijn ondernemers flexibel.

Op dit moment merkt Koopman optiek dat de mensen de Covid-19 crisis zat zijn en weer naar buiten willen. Dat is duidelijk merkbaar want er is weer drukte in zijn mooie winkel. Dagelijks komen er weer meer mensen over de drempel voor een nieuw montuur of oogmeting.

Bert Koopman is deels opgelucht. Zijn onderneming is 1.5 meter proef. En wat de toekomst gaat brengen, dat weet niemand. En dat het tijdelijk heel slecht zou worden, dat heeft hij glasherder gezien.