Wakker geworden in een hele nare droom

Donkere wolken Broca Media
Foto: Pixabay
Column – Enkele maanden geleden startten wij uit nood Broca Media. Onze creatieve relatie met Regio Media liep op de klippen.

Jammer want er waren wel investeringen gedaan in gereedschappen om nieuws en leuke items te maken. Video heeft de toekomst, mensen lezen steeds minder en kijken vaker een kort filmpje. Kijk maar naar het succes van Dumpert of You Tube.

Samen met Regio Media kreeg onder andere ‘Het straatgesprek’ u weet wel, die man met dat gekke brilletje, de body die het nu heeft. Rob Klaucke deed het camerawerk terwijl hij nog nooit een videocamera in zijn handen had gehad. Het succes vertaalde zich in het bijna verdubbelen van het aantal kijkers bij Regio Media binnen enkele maanden.

15 uur per dag

Terug naar nul komma nul was dus geen optie. Na dagen van meer dan 15 uur hard werken per dag werd Broca Media geboren. Natuurlijk was er wel het één en ander aan commentaar op bijvoorbeeld onze site. Sommige zagen de kans van slagen zelfs al helemaal niet zitten. Al met al de juiste ingrediënten om diegene die lekker negatief dachten te laten zien dat het ons wel degelijk zou lukken. Alleen dooie vis gaat met de stroom mee.

En de resultaten zijn er met soms meer dan 5000 belangstellende per dag. Aantallen waar wij soms regelrecht van achteroverslaan. Maar wat dan en hoe komt dat nou. Met het opzetten van ons eigen site konden we niet veel anders dan te putten uit het materiaal samen gemaakt met Regio Media. Onze etalage bestond dus uit oud materiaal. Overigens wel heel leuk oud materiaal.

En eerlijk is eerlijk, met Rob Klaucke hebben wij de grootste lol gehad en de mooiste dingen gemaakt. Deze creatieve bom is soms niet te houden. Een feest om mee te werken dus. En gelukkig zijn we weer zoals een Chinees dat zegt, “on speaking terms.” We gaan zelfs ergens in de komende weken een bakkie doen. Maar ik dwaal af, terug naar waar het omgaat.

Nepnieuws

Om veel kijkers naar onze site te krijgen, besloten wij om beperkt nieuwsitems te gaan brengen. Geen aanrijdingen en branden, nee graag een beetje positief nieuws dat leek ons leuk. Nieuws brengen is eigenlijk heel simpel. Iedereen kijkt graag in een openstaande vuilnisbak en geniet van het gruwelen. Denk maar aan een zwerver die er zijn dagelijkse maaltijd uithaalt.  En goed nieuws bestaat niet en is eigenlijk ook helemaal niet leuk.

Wij besloten daarom om het leuke nieuws heel spannend te gaan brengen. En wat blijkt dat slaat aan. Dus in een interview net even iets meer zeggen om de boel een beetje op spanning te zetten, werd het nieuwe denken. En dan gebeurt het volgende. Sommige kijkers of lezers gaan reageren omdat je de taal van het volk spreekt. Ze gaan je zien als hun vriend en uiteindelijk laten ze hun stem horen.

Vrij snel na het starten van Broca Media kregen wij de mooiste tips en wat wil je nog meer. Schijven waar je lezers om vragen is lezers tevredenstellen. Onze Facebookpagina explodeerde en binnen de kortste keren stonden wij op de bekende Mediakaart. Menig politieke partij zou er heel blij mee zijn geweest.

Stadsverwarming

Dankbare onderwerpen zijn onder andere de Stadsverwarming van Purmerend. Dit politieke speeltje kent spelregels die voor het overgrote deel van de Purmerendse inwoners verborgen blijven. Wij voorspellen op basis van huidige kennis en wetenschap dat dit bedrijf binnen enkele jaren failliet gaat om de schulden weg te werken. Kijk maar naar de huisvuil Centrale van Amsterdam. Daar gebeurt wat ons nog te wachten staat.

Maar waarom staat dat dan niet te lezen bij alle nieuwsmedia van Purmerend en omstreken. Waarom houden de meeste journalisten hun mond. Nou ook die is weer heel simpel. De meeste journalisten werken voor Mediabedrijven die financiële belangen hebben bij het verzwijgen van dit soort van berichten. Dus, “horen zien en zwijgen.” En geef ze eens ongelijk, wie bijt er nou de hand die hem voedt.

Deze week besloten wij daarom afstand te nemen van het zogenaamde kritische nieuws. Alleen daarop werden de nachten nog onrustiger en langer. In bed gaan de meeste mensen dood, dus daar moet je zo kort mogelijk willen zijn. Bij herhaling gaat hier op de redactie, ja lach maar, rond 5 uur in de morgen het licht al aan.

Dooddoeners

Wanneer je als journalist kritisch bericht, dan wordt hij al snel beticht van het politieke nepnieuws brengen of niet juist geïnformeerd zijn. Waarbij niemand zich ooit afvraagt, “waar komen die cijfers of beweringen vandaan.” Nee het zogenaamd slim af doen met nepnieuws verspreiden, is de dooddoener van onze democratie en een aanval op de vrijheid van meningsuiting.

En dat is nu juist onze hele nare droom. Afgelopen weken zijn wij in de gasvrije wijk geweest om eens te horen wat nou daar de verschillende meningen zijn. Nou wij kunnen u meedelen dat de veters uit onze schoenen vlogen bij het horen wat zich daar allemaal afspeelt. Oudere mensen worden weggezet als gekkies die het gasvrij niet meer snappen en aan hun lot en de grillen van de woning eigenaar overgelaten.

Reden temeer om daar toch nog maar eens wat aandacht aan te besteden. Eenvoudig gezegd omdat het ons wél aangaat. Steun, e-mail en opmerkingen hebben wij genoeg. Daarbij opgemerkt, ‘wij zijn niet geheel verstoken van enige kennis.

Gekkies

Maandag aanstaande publiceren wij een artikel over specifiek deze wijk en haar gekkies. Alleen de laatste komen uit een totaal andere hoek dan menigeen verwacht.

De koning laten kijken naar een los op gehangen Stadsverwarming unit waar geen enkele leiding aan vastzit in een op aardgas gestookte woning. De gas gestookte unit hing zelf nog drie meter verder op dezelfde wand. Hem vanuit zijn paleis lokken met mooie beloftes is hetzelfde als een klein kind bij Bart Smits voor de etalage laten staan met zijn handen op zijn rug. Hoeveel beters zou de man met zijn miljoenen kostende beveiliging te doen hebben gehad. Bassie en Adriaan en circus Renz zouden jaloers zijn geweest op deze vertoning. Dit is pas nepnieuws verspreiden.

En voor diegene die denken hun voordeel te kunnen halen uit de bonje tussen RegioMedia en Broca Media. Ga wat nuttigs doen met je leven en praat of schrijf eens over het jullie eigen kunnen. Koppie doen, Rob?