Ronald Roelfsema begenadigd en bescheiden kunstschilder

Ronald Roelfsema Broca Media
Foto: Broca Media.nl

Middelie – Bescheiden en sociaal zijn kenmerken die bij hem passen.

Roelfsema begint in zijn jeugdjaren met het ontwikkelen van een niet te stoppen liefde voor het tekenen. Geholpen door leraren en een oom ontwikkelt hij zich tot een aankomend tekenaar.

Hij weet nog heel goed hoe een tekenleraar hem vertelde dat tekenpapier altijd twee zijde heeft. Eén waar de tekening staat en één waar nog niets is. Dus bij een tekort aan papier was het een kwestie van het velletje papier omdraaien en verder gaan.

Een oom die bij een boekbinderij werkte voorzag de jonge kunstenaar van interessante boeken en heel veel tekenpapier. Trots als hij was ontwikkelde Roelfsema zich gestaag. Later ging hij naar het middelbare onderwijs en verdiepte zijn kennis en kunde.

Architect

Zijn hogere technische school bracht hem dichter bij het architecten vak. Na met succes zijn schooltijd te hebben afgerond ging hij aan het werk als architect bij het bekende bureau van Cees Dam. Daar ontwikkelde hij de liefde voor het interieur en het ontwerpen hiervan.

Na een aantal dankbare jaren start Ronald zijn eigen bureau. Daardoor komt hij meer en meer in contact met de schilderkunst. Door zijn werkzaamheden is hij vaak aangewezen op snelle maar nauwkeurig schetsen. Later wordt daar kleur aan toegevoegd. “Het moet er wel aantrekkelijk uitzien”, zegt hij met een glimlach en pretoogjes.

Door het steeds vaker moeten vertrouwen op zijn techniek. Blijft hij zich tegelijkertijd ook ontwikkelen. Kleur, licht en donker, maar ook perspectief het moet allemaal kloppen. Tevreden is hij niet snel. Het tegenwoordige schilderij gaat de deur niet uit als er iets aan ontbreekt.

Rietveld

Na verloop van tijd gaat Roelfsema naar de Rietveld academie. Daar doet hij naast zijn drukke baan een avondopleiding. Dat is ook het moment dat hij verliefd wordt op de kunstzinnige kant van het tekenen en schilderen.

De tekst gaat verder onder de video.

Naast het tekenen en schilderen in zijn artelier trekt Ronald ook vaak naar buiten daar waar het gebeurt. Hij verlaat zich dan op het schetsen en werkt die later uit tot een volledig kunstwerk. De laatste jaren geeft hij zelf onderwijs in de door hem ontwikkelde technieken.

Heel goed kijken is volgens hem de basis voor goed kunnen tekenen en schilderen. De rest is techniek en die kan iedereen zich aanleren. Het kijken en doen zijn heerlijke bezigheden om zichzelf in te verliezen. Alles en iedereen verdwijnt als je goed geconcentreerd bezig bent.

Trots

Als creatief kunstenaar verkoopt hij regelmatig schilderijen. Trots vertelt hij over doeken die nu bij de nieuwe eigenaar aan de muur hangen. Met een twinkeling in zijn ogen en bijna verbaasd dat dit hem ten deel valt, doet hij zijn verhaal van een schilderij van de Kaasmarkt.

“Dat stond er al een poosje, maar was volgens mij nog niet helemaal af.” Op de vraag wanneer is een schilderij of een tekening af? Haalt hij zijn schouders op, “dat weet ik niet, maar alles moet kloppen. En zolang dat niet zo is, is het niet af.”

Perfectionist

Roelfseman is een perfectionist, maar niet één die 99% van zijn tijd bezig is met 1% verbetering. De gang moet er wel inzitten.

Ronald is een bescheiden en sociaal mens. Gesteld op zijn rust vindt hij zichzelf telkens weer opnieuw uit in zijn even bescheiden artelier.