Rens Sakko een absolute topper op zijn vakgebied en nog veel meer

Rens Sakko Broca Media
Foto: Broca media.nl

Purmerend – Schoonmaken en diensten verlenen kunnen wij allemaal. Alhoewel, dat denken wij.

Sakko is een oude bekende op het gebied van specialistische dienstverlening. Van het schoonhouden van gebouwen voor Gemeenten en overheid tot het grondig reinigen van datacenters, hij heeft de regie altijd strak in handen. Hierbij staat de mens bovenal centraal in zijn opdracht en missie. Sakko is een zogezegd mensenmens.

Altijd als eerste aanwezig op een klus en als laatste naar huis. Zo ondersteund hij zijn medewerkers alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Rens is van het type aanpakken. Niet praten maar poetsen. Zonder commitment van je medewerkers en collega’s ben je nergens. Iets wat hij bijna van nature toepast.

Als ooit bedrijfsleider van het ons bekende ‘Haan Facilitaire Dienstengroep’ (HSO). Maakte hij altijd en meer dan waar wat hij samen met John de Haan, directeur HSO beloofde. Het koppel was onverwoestbaar en gevreesd bij menig collega schoonmaakondernemer.

HSO

Onder de vleugels van Sakko rendeerde HSO opperbest en groeide het bedrijf als kool. Tot het moment dat hij besloot een volgende uitdaging in zijn leven aan te gaan.  Want dat is wat hij nodig heeft, waardering en beloning voor zijn tomeloze inzet.

Uiteindelijk scheiden deze ras zakenlieden hun wegen en kiest hij voor een nieuwe uitdaging bij UCC Facility. UCC en Rens komen overeen wat de koers van dit jonge bedrijf zal gaan worden en voeren in alle respect hun plannen uit.

Als een vis in het water gaat hij aan het werk en weer  tot volle tevredenheid en groot succes. De klantenkring groeit waanzinnig mede door zijn bindend vermogen aan klanten en werknemers.

Klantenbeleving

Goed is niet goed genoeg waarbij kwaliteitsrapporten ondergeschikt zijn aan klantenbeleving. Daar waar de klant centraal staat is Sakko te vinden. Zijn succes ligt in het eenvoudig benaderen van de grootste opdrachten.

Wij ontmoeten hem in een restaurant in Purmerend. Het ruikt er naar verse koffie en smakelijke afbakbroodjes. Aan tafel zit Rens en kijkt naar zijn telefoon, “even naar Rotterdam zo. Daar zijn we bezig met een groot project, daar moet ik mijn aandacht aan geven.”

Ons gesprek begint na een rondje vragen hoe het met onze families gaat. We hebben elkaar al een poosje niet gesproken, dus genoeg gedachten om uit te wisselen. We spreken af niet negatief te praten over zijn tijd bij HSO.

Verdedigen

“Dat sluiten we af en laten dat voor wat het waard is. Praten zonder dat iemand zich kan verdedigen zegt meer over de spreker dan over diegene waar het over gaat.

Die tijd ligt achter mij en mijn gezin. Het is onverteerbaar dat je na jaren van hardwerken zo aan de dijk gezet kan worden. Het heeft ons zwaar geraakt en meer tijd wil ik er niet aan besteden”, Zegt een duidelijk onder indruk zijnde Sakko.

Als de koffie is geserveerd, is er tijd voor het bij elkaar pakken van zijn gedachte. De hele affaire heeft een diepe indruk op hem gemaakt. Na de eerste slokjes begint hij langzaam te vertellen over een nieuwe verhaal wat zijn toekomst zal bepalen.

Respect

Na de eerste gesprekken is er van het begin af een wederzijds respect. Tevens was er bekendheid met het succesvolle verleden van Sakko bij HSO. Daarna volgen een aantal ontmoetingen en wordt het beleidsplan gesmeed. Sakko legt duidelijke plannen voor de toekomst op tafel en krijg de kans die uit te voeren.

Mede door zijn visie staat er nu een werkmaatschappij die ertoe doet en het verschil maakt, UCC Facility, op de kaart en gedoseerd maar zeker de paden der schoonmaakwereld bestormen. De omvang aan opdrachten neemt zo snel toe dat oud-collega’s en klanten uit het verleden zich graag bij hem aansluiten. Iets waar Rens heel blij mee is en ziet als steun voor zijn lange straat van dienst in de schoonmaakbranche.

Want dat is waar het omgaat. Een bedrijf is net zo sterk als de medewerkers verenigd zijn. Samen optrekken en klussen klaren, is waar het om gaat. Bovendien is dat naast een goede beloning de sleutel tot succes.

Ervaring

Gelukkig kan Rens Sakko terugvallen op een enorme portie ervaring en kennis. Mannen als hij maken het verschil. Waarbij opgemerkt dat je een mensenmens bent of niet.

UCC Facility is een hoofdzakelijk jong bedrijf met een nuchtere kijk op de eigen positie in de markt. Het zijn geen zogenaamde prijsvechters, maar uitgekiende ondernemers. Met de blik op langdurige relatiecontacten spelen zij prachtig in op klantgericht onderhoud.

Onderhoud is in de ogen van Sakko, ‘een verlengstuk van het bedrijf waarvoor je werkt.’ Schoonhouden is meer dan opruimen. Het is begrijpen waar behoefte aan is en dat uitvoeren. De term ongeroerd achterlaten betekend dat het werk naar tevredenheid uitgevoerd is, zonder dat er iemand last van heeft gehad.

UCC facility

Dat hebben ze bij UCC Facility heel goed begrepen. Werkzaamheden worden altijd met de grootste zorg uitgevoerd en op tijden dat er zo min mogelijk hinder van ondervonden wordt. Dat houdt in dat de medewerkers vaak na kantooruren pas aan het werk gaan.

Het bedrijf groeit, maar wel op een wijze dat het verantwoord is. Rens Sakko is daar duidelijk in, “Groei is prachtig maar vraagt altijd aanpassing binnen je organisatie. Daar moet iedereen aan meewerken en zijn plek weer in vinden. Een team van trouwe medewerkers bouw je niet binnen twee weken. Daar gaan jaren van zorgvuldig werken, overleggen en bouwen aan vooraf.

Commitment

Of UCC Facility en Sakko klaar zijn voor de dag van morgen antwoord hij, “ja, altijd, maar wel met oog voor een fijn team van mensen om mij heen. Zonder commitment kan je het gewoon vergeten. Iets wat oude managers nog weleens vergeten.